De GSG Leo Vroman - Openbare School Gouda

Tel. 0182 599994, e-mail administratie@gsgleovroman.nl

  • Magister
  • ICT Support
  • Schoolgids
  • Rooster
  • Contactgegevens
  • Ouderraad
  • Home
  • De GSG Leo Vroman
    • Organisatie
      • Management
      • E-mailadressen
      • Contactgegevens
      • MR
      • Privacy statement
    • Leertraject
      • Ons onderwijs
      • 4 Mavo naar 4 Havo
      • Bevorderingsnormen
      • Aantal toetsen
      • 5 Havo naar 5 Atheneum
    • Kwaliteit
      • Kwaliteitszorg
    • Leo Vroman
      • Leo Vroman
    • Klachtenregeling
      • Klachtenprocedure
  • Leerlingen
    • Leerlingen
      • Mentoraat
      • Decanaat
      • Toptalentenbeleid
      • De BSA commissie
      • Extracurriculaire activiteiten
      • Schoolpas
      • Links
      • Bevorderingsnormen
      • Domeinboekjes
    • Zorg
      • Zorgondersteuningsprofiel
      • Dyslexie
      • Pestaanpak
      • Zorgspecialisten
    • Examen
      • Examenreglement StOVOG
      • Centraal Schriftelijk Examen
      • Programma van Toetsing en Afsluiting
      • Slaag-/zakregeling
      • Rekentoets
    • Inspraak en medezeggenschap
      • MR
      • Leerlingenraad
      • Klankbordgroepen
      • Leerlingenstatuut
  • Ouders
  • Groep 8
  • Vacatures
  • Home
  • Leerlingen

Mentoraat

In de begeleiding en zorgstructuur van De GSG Leo Vroman neemt de mentor een centrale rol in. Als we de begeleiding grofweg in drie componenten verdelen: leren leren, leren leven en leren kiezen, dan is bij de eerste twee van die componenten de mentor – zeker in de eerste twee leerjaren – de belangrijkste functionaris waar de leerling mee te maken heeft.


Leren leren
Vakoverstijgende vaardigheden: in het brugjaar, in het tweede en in het derde leerjaar wordt naast het mentoruur extra aandacht besteed aan deze vaardigheden. Er wordt o.a. gebruik gemaakt van een door de GSG Leo Vroman zelf ontwikkelde methode.


Leren leven
Vanuit de gedachte dat voorkomen beter is dan genezen en dat een goede sfeer in de klas een noodzakelijke voorwaarde is voor het goed functioneren van leerlingen, wordt in het begin van zowel de eerste als de tweede klas uitgebreid aandacht besteed aan het kweken van een groepsband. Dit is de centrale doelstelling van zowel het brugklaskamp als de kennismakingsdag van de tweede klas. (Door de opzet van onze eerste twee leerjaren zal bijna elke tweede klas samengesteld zijn uit leerlingen uit meerdere brugklassen.) Tijdens de mentorlessen in de loop van het jaar worden de in het begin bereikte resultaten onderhouden en verder verbreed.
 

Leren kiezen
Bij leren kiezen heeft de decaan een meer centrale rol. Naast bovengenoemde preventieve onderdelen van het mentorwerk heeft de mentor ook een curatieve taak. Als onverhoopt de sfeer in de klas verslechtert, als een leerling niet goed in zijn vel zit, als de studieresultaten van de groep of van individuen in de groep achteruitgaan, zal de mentor dat als eerste signaleren en ook als eerste actie ondernemen.
De mentoren van elk leerjaar hebben regelmatig collegiaal overleg, onder voorzitterschap van de afdelingsleider. Dit overleg functioneert onder andere als eerste klankbord en referentie voor de mentor bij zijn begeleidingswerk. Daarnaast is er geregeld overleg tussen mentor en de afdelingsleider.

Leerlingen

  • Domeinboekjes
  • Mentoraat
  • Decanaat
  • Toptalentenbeleid
  • De BSA commissie
  • Extracurriculaire activiteiten
  • Bevorderingsnormen
  • Schoolpas
  • Links
  • © 2019 De GSG Leo Vroman - Design Creative Fellows